Vill du slå mig följe [trastkols visor]

Vill du slå mig följe

26 maj 2008


Där stod en liten gosse

vid värdshusgrinden grå

Till vargens mörka mosse

han ämnade att gå


Jag måste plocka rötter

åt min syster som är sjuk

Om man går med lätta fötter

är mossen len och mjuk


Säg vill du slå mig följe

om så bara för en dag

Oss skogens makter dölje

om vi gå i vänners lag


Sist kom en liten flicka

och hörde hur han bad

Hon gav honom att dricka

och svarte sedan glad:


Visst vill jag slå dig följe

trots att jag är svag

Inga faror överskölje

de som gå i vänners lag


Så gick de ut i skogen
och grävde fram en rot

Sin svåra uppgift trogen
att finna systerns bot


Till världens fjärran ände

de sen tillsammans gick

Men ändock återvände

och sångens hyllning fick


Så vill du slå mig följe

om än bara för en dag

All världens makter dölje

de som gå i vänners lag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0