Lustiga Krogen [trastkols visor]

Lustiga krogen

Låt mig berätta om en krog
dit jag gick när jag var ung
Där drack man och sjöng tills alla log
och tömde helt ledigt sin pung

Den krogens namn så lustigt löd
det roar båd fanskap och from
Där skänktes ut ett sjuhelvetes mjöd
som passar båd tunga och gom

Och flickorna där är glada som jag
nekar de så vill de dansa
Så upp nu och härja till ljusan dag
här ska ingen tveka och svansa

Hade man hål i sin ficka
och inga penningar fann
Nog finge man sig att dricka
om man så tiggde mjöd med en spann!

Smedshustruns katt fick smak på vin
och började skratta och grina
han kråmade kring med ett enfaldigt flin
han blev rentutav en pina

Och gästerna dansa och mjödet rann
i struparna på allihopa
kärlek lovades, blodet brann
inget var för hemligt att ropa

Hela byn låg i bakrus och dagen svann
så går det när ingen är hemma
När alla vill sjunga fast ingen kan
och spelmannen inte kan stämma

Ja det var allt en lustig krog
där man kände sig som en kung
Där kunde man dricka tills man dog
eller tills man tömt sin pung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0