Gud, gå med de Gamla [trastkols visor]

Gud, gå med de Gamla

Hur nådigt, om vintern i brasans sken
att lyssna på faror, som övervunnits ren
Men de resor som fullföljts, utan ett ljud
som en röd ros har de vissnat, i ditt namn, o Gud

Gud, gå med de gamla, som är döda och grå
men även med mina systrar, så levande och små
När de vandrar i harspår, som ungdomens bud
som en röd ros skall de vissna, i ditt namn, o Gud.

Jag var redo nyss, med min själ i min hand
med beslutsamhets vilja och mitt hjärta i brand
Men de löften jag sådde som väntande brud
som en röd ros har de vissnat, i ditt namn, o Gud.

Gud, gå med de gamla, som är döda och grå
men även med oss andra, som redan ditåt gå
Om vi vandrar i armod, eller guldbroderad skrud
som en röd ros skall vi vissna, i ditt namn, o Gud.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0