Varannan tanke [trastkols visor]

Varannan tanke

16 juli 2008


Det slog mig nyss uppå den stig

som genom livet går:

När varannan tanke går till Dig

mig ingen oro når


Om faror ändå hopar sig

och allt mig sorger spår

När ödet gör sig lustelig

och flätar tyngder i mitt hår


Om dagen blir mig vämjelig

min uppgift allt för svår

Om natten tycks mig märkelig

jag mörka vägar trår


När varannan tanke går till Dig

mig ingen oro når


När världen rustar sig till krig

och minnen blir till sår

När döden blir mig allt för vig

och varje säng en bår


När tiden går så saktelig

och sorger hjärtat flår

När livets vinter blir för isig

och aldrig byts till vår


När varannan tanke går till Dig

mig ingen oro når


Vill du då alltid hava mig

i kärleks alla år

Och säga åt min oro: tig!

men älska varje tår


När varje tanke är för Dig

mig ingen oro når


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0